piątek, Maj 25, 2018
Strona domowa > Nowości > Lekarstwa > Suplementacja witaminą D3 – naturalna ochrona organizmu przed infekcjami

Suplementacja witaminą D3 – naturalna ochrona organizmu przed infekcjami

Suplementacja witaminą D3 - naturalna ochrona organizmu przed infekcjami

Właściwy poziom naturalnej witaminy D3 w organizmie powoduje, że kości są odpowiednio wzmocnione, a zęby zdrowe. Przyjmowanie rekomendowanej przez lekarzy ilości tej substancji jest bardzo ważne, bo zarówno jej nadmiar, jak i niedobór, mogą być groźne dla zdrowia. Dlatego tak ważne jest, aby systematycznie suplementować witaminę D3. Czym objawia się jej nadmierna bądź niewystarczająca ilość w organizmie i do czego może doprowadzić? W jakich pokarmach witamina D3 występuje w naturalnej formie? Wszystkiego dowiecie się z naszego artykułu.

Nadmiar witaminy D3

Żeby witamina D3 mogła prawidłowo wspierać funkcje organizmu, musi być do niego dostarczana w odpowiednich ilościach. Przedawkowanie tego składnika zwykle występuje wtedy, gdy organizm przyjmuje znacznie większą od zalecanej dawkę suplementu. Jak objawia się nadmiar witaminy D3 w organizmie?

Przede wszystkim skutkuje:
– brakiem apetytu,
– nudnościami,
– wzmożonym pragnieniem,
– osłabieniem,
– nadmierną potliwością,
– biegunką,
– wymiotami,
– świądem skóry,
– bólem głowy i oczu.

Nadmiar witaminy D3 prowadzi do gromadzenia się wapnia w tkankach, sercu, tętnicach i nerkach. Skutkuje to zaburzeniami pracy serca oraz ośrodkowego układu nerwowego. To również jedna z głównych przyczyn zachorowań na kamicę pęcherzyka żółciowego oraz nerek. Przedawkowanie witaminy D3 jest szczególnie niebezpieczne w trakcie trwania ciąży, może doprowadzić do deformacji płodu, a także wywołać choroby kości u noworodka.

Niedobór witaminy D3 – objawy i skutki

Niedobór witaminy D3 jest tak samo groźny dla dzieci, jak i dla dorosłych. U pierwszych wywołuje krzywicę, natomiast u drugich osteoporozę. Obydwa schorzenia związane są z rozmiękaniem kości. Dodatkowo brak tej substancji w organizmie skutkuje osłabieniem mięśni, co często prowadzi do problemów z poruszaniem się i uciążliwych kurczów. Niedobór witaminy D3 gwałtownie zwiększa ryzyko wystąpienia takich schorzeń, jak: otyłość, choroby układu krążenia, cukrzyca, choroby zapalne i autoimmunologiczne, nowotwory. Brak odpowiedniej ilości tego suplementu w organizmie jest szczególnie niebezpieczny podczas ciąży. Może doprowadzić do uszkodzenia mózgu malucha i wywołać schizofrenię lub autyzm.

Objawy niedoboru witaminy D3:
– bóle kostno-mięśniowe,
– choroby przyzębia,
– utrata apetytu,
– biegunka,
– bezsenność,
– zaburzenia wzroku,
– niesmak i pieczenie w jamie ustnej.

Brak wystarczającej ilości witaminy D3 w organizmie jest szczególnie niebezpieczny dla niemowląt. Objawia się u nich nadmiernie płaską główką, która jest przyczyną rozmiękania kości czaszki. Dodatkowo na głowie pojawiają się wypukłe guzy czołowe. Proces zrastania ciemiączka zostaje zahamowany, a na skutek nabytej krzywicy żeber i słabości mięśni brzucha dziecko dostaje „żabiego” brzuszka, (kiedy leży, brzuch rozlewa mu się na boki). Więcej o witaminach D przeczytasz tutaj:  https://www.gdziepolek.pl/tematy/witamina-d-czyli-nie-unikaj-slonca

Jak uzupełnić witaminę D3?

Niedobór witaminy D3 przyczynia się do spadku odporności, a co za tym idzie, zwiększa ryzyko infekcji. Jednym z głównych powodów braku odpowiedniej ilości tej substancji w organizmie jest niedosyt odpowiedniego nasłonecznienia. Jak zatem można uzupełnić witaminę D3, by zachować dobre zdrowie na długo?

  • Kapsułki

Suplementacja witaminy D3 może odbywać się przy pomocy kapsułek lub specjalnych płynów. Preparaty z tym składnikiem zawierają od 800 do 1000 IU, czyli zalecaną dzienną dawkę witaminy.

  • Tran

To znakomite źródło naturalnej witaminy D3. Dodatkowo tran zawiera witaminę A, która przyjmowana w zbyt dużych ilościach może być toksyczna dla organizmu, dlatego należy pilnować odpowiedniego dawkowania tranu.

  • Ryby

Ryby, w szczególności tłuste, to bogate źródło witaminy D3. Najlepiej sięgać po łososia, pstrąga, makrelę, tuńczyka, węgorza czy sardynki. 100 g świeżego węgorza zawiera ok. 1200 IU, a łososia ok. 1000 IU.

  • Pieczarki

Naturalna witamina D3 wytwarza się w pieczarkach pod wpływem promieniowania ultrafioletowego. Szklanka pokrojonych pieczarek to ok. 400 IU witaminy D3. Dzięki temu, wegetarianie i osoby, które nie przepadają za rybami, mogą ją w ten sposób suplementować.

  • Oliwa z oliwek

Witamina D3 zawarta w oliwie z oliwek wspomaga przyswajanie wapnia i fosforu, dzięki czemu pozytywnie wpływa na wzmocnienie kości. Tym samym pozwala zapobiec krzywicy, osteoporozie i skurczom mięśni.

Niedobór witaminy D3 jest powszechnym problemem, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy dostęp do promieni słonecznych, z których się ją pozyskuje, jest mocno ograniczony. Dlatego tak ważna jest właściwie dobrana dieta, bogata w produkty, które zawierają witaminę D3, oraz jej odpowiednia suplementacja. To bardzo ważny składnik, który reguluje proces odbudowy kości, a jego niedobory mogą prowadzić do osteoporozy.


artykuł sponsorowany

VN:F [1.9.16_1159]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

1 komentarz “Suplementacja witaminą D3 – naturalna ochrona organizmu przed infekcjami

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.